Blog

Google Analytics Site Search: zo zet je dit goed op!

Google Analytics Site Search: zo zet je dit goed op!

Site Search Optie 1: Query Parameter

Voer een zoektocht naar, zeg maar, ‘analytics’ op je website en kijk naar de URL die resulteert. Lijkt het op een van de volgende?

  • http://www.example.com/search?q=analytics
  • http://www.example.com/index.php?id=search&term=analytics
  • http://www.example.com/search.asp?search_term=analytics&id=ac9024

(Als je zoekopdracht URLs dit patroon niet volgen, moet je een andere aanpak  – bekijk optie twee hieronder.)

Stap 1

Ten eerste, moet je je query parameter identificeren.

Identificeren Query parameter

In het voorbeeld moet je zoeken naar ‘analytics’, de resulterende URL is ‘http://www.example.com/search?q=analytics’ en de query parameter is ‘q’. Houd er rekening mee dat je interne zoekopdracht een veel langere URL kan weergeven. Bijvoorbeeld, in http://www.example.com/search.asp?site=example&area=products&term=analytics ‘, is de query parameter term”.

Stap 2

Log in op je Google Analytics account en ga naar het tabblad ‘Admin’. Vind dan de view die je wil configureren en klik op de optie ‘View Settings’.

Toon instellingen Google Analytics

Stap 3

Scroll naar beneden naar de ‘Site Search Settings’ en zet ‘Site Search Tracking’ op ‘ON’, en voer je query parameter in. Aangezien sommige sites meer dan één query parameter hebben, kan je in Google Analytics tot maximaal vijf query parameters ingeven, gescheiden door komma’s. Bijvoorbeeld ‘q, query’.

Site search instellingen Google Analytics

Het selecteren van ‘Strip query parameters uit URL’ zal voorkomen dat je zoekopdrachten worden weergegeven in je contentrapporten. Als je die optie uitgeschakeld laat, zal je rijen zien in je contentrapporten voor elke afzonderlijk gebruikte zoekterm, bijvoorbeeld: ‘/search?q=analytics’.

Site Search laat je ook categorieën opzetten. Dit kan worden gebruikt als je interne zoekopdracht de mogelijkheid om resultaten te segmenteren naar de verschillende secties van je website. Voor het opzetten van categorieën, moet je de parameter kennen die resultaten weergeeft voor de verschillende secties van je website. Als je zoekopdracht geen categorieën heeft, laat dan deze optie op ‘OFF’.

Site Search Optie 2: Filter

Je moet een andere aanpak nemen als je zoekopdracht lijkt op één van de volgende URLs:

  • http://www.example.com/index/search/analytics
  • http://www.example.com/search.php/keyword/analytics/id946
  • http://www.example.com/searchterm/analytics

In deze voorbeelden zitten de zoektermen die je zocht (‘analytics’), maar aangezien er geen query parameter is, zal  je een filter moeten opzetten om de zoekterm in de Site Search rapporten te passeren.

Mogelijke filter:

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/index/search/analytics’, moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/index/search/(.*)’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1′
  • Select ‘Field A required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/search.php/keyword/analytics/id946′ dan moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/search.php /trefwoord/(.*)/id’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1′
  • Select ‘Field A Required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Als je URL lijkt op ‘http://www.example.com/searchterm/analytics’ moet je er de volgende filter opzetten:

  • Field A -> Extract A: Request URI: ‘^/searchterm/(.*)’
  • Output To -> Constructor: Search Term: ‘$A1′
  • Select ‘Field A required’ en ‘Override Output Field’

Filter type instellen Google Analytics

Je zal de zoektermen in de rapporten van Site Search beginnen te zien, nadat je de juiste filter hebt aangemaakt. Dezelfde techniek kan worden gebruikt om zoekcategorieën op te vangen.

Site Search Optie 3: Implementaties

Als de resulterende URL het zoekwoord dat je zocht niet bevat, dan zal je ofwel je zoekformulier moeten wijzigen, je Google Analytics tracking code aanpassen, of gebruik maken van Google Tag Manager.

Bijvoorbeeld, je zoekt naar ‘analytics’ en de URL van je pagina met zoekresultaten ziet er zo uit:

  • http://www.example.com/search
  • http://www.example.com/index.php?id=search
  • http://www.example.com/search-results.asp

Bekijk de bron van een pagina op je site die de zoekinput bevat. Als je formulier er ongeveer als volgt uitziet:

<Form action = “search.php” method = “post” name = “gs”>

Probeer dan de methode te veranderen naar ‘get’. Je broncode moet er dan ongeveer zo uitzien:

<Form action = “search.php” method = “get” name = “gs”>

Als je nu een zoekopdracht uitvoert, moet je een URL in de trant zien van die in ‘Optie 1′ hierboven. Als je niet in staat bent om de form method te wijzigen, of de verandering geeft je nog steeds niet de query parameter in de URL, dan kan je de Google Analytics tracking code wijzigen om de zoektermen die mensen gebruiken vast t e leggen, of je Google Tag Manager gebruiken (zie hieronder) .

Het wijzigen van de Google Analytics tracking code

Je zal de Google Analytics tracking code moeten wijzigen om een URL dynamisch te creëren die correct is gestructureerd voor Site Search. Bijvoorbeeld, als je gebruik maakt van de nieuwste ‘Universal Analytics’ versie van Google Analytics, zal je tracking code er als volgt uitzien:

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new
Date();a=s.createElement(o),m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-XXXXXX-X’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);
</script>

Je hoeft alleen maar de code ga(‘send’, ‘pageview’); te wijzigen naar:

analytics.js: ga(‘send’, ‘pageview’, ‘/search?q=analytics’);

Als je gebruik maakt van de iets oudere ‘asynchrone’ versie van de Google Analytics tracking code, probeer dan de volgende regel te vinden:

_gaq.push ([‘_ trackPageview’]);

en het te veranderen in:

_gaq.push ([‘_ trackPageview’, ‘/search?q=analytics’]);

Het zoekwoord (‘analytics’ in de voorbeelden hierboven) moeten dynamisch worden doorgegeven aan de tracking code voor elke term die wordt gezocht. Praat met je webdeveloper als je hulp nodig hebt om dit te bereiken. Na het maken van deze verandering, kan je kijken naar ‘Optie 1′ omdat je virtuele paginaweergaves hebt gecreëerd voor http://www.example.com/search?q=analytics

Met behulp van Google Tag Manager

Als je gebruik maakt van Google Tag Manager, dan bestaat er wederom een aantal opties voor het vastleggen van zoektermen (zelfs als de zoekterm niet verschijnt in de URL). 

 

https://marketingmed.nl/google-analytics-site-search/

Google Analytics benchmarking is terug

Benchmark

Diegenen die Google Analytics reeds lange tijd gebruiken, zullen misschien nog herinneringen hebben aan de oude Benchmarking rapporten. Deze rapport gaven je de mogelijkheden om zaken als bounce rate en andere statistieken te vergelijken met de resultaten van andere websites. Nou, ze verdwenen een tijdje geleden, maar nu is benchmarking in Google Analytics terug!

Waarom benchmarken?

We hebben allemaal profijt van data. Deze data kun je in principe al ontvangen door een paar regels JavaScript toe te voegen aan je website. Online is het enorm belangrijk om genoeg aandacht te geven aan de waarde van het bepalen en behalen van targets van jouw key performance indicators (KPIs).

Als je doelstellingen op voorhand hebt ingesteld voor je KPI’s (bijvoorbeeld: voor september 1.356.000 unieke bezoekers), dan heb je een duidelijke lijn in het zand getrokken. Dit zal je helpen erachter te komen waar en hoeveel je in de data zal moeten graven om de prestaties te begrijpen.

Zorg ervoor dat alles op jouw strategische dashboards een duidelijke en vooraf bepaalde doelstelling heeft. Het stellen van doelen is een complexe kunst en wetenschap. In het ergste geval kan je gewoon je doelstelling instellen voor een verbetering van 10%. Werkelijk alles kan worden verbeterd met 10%, het kost slechts een kleine hoeveelheid inspanning. Maar je zal het waarschijnlijk na verloop van tijd iets ingewikkelder en gegronder willen doen.

Een van de belangrijkste elementen in het proces van het vaststellen van doelstellingen is om je eigen prestaties aan benchmarks van anderen te vergelijken (concurrenten, industrieniveau, etc.) met betrekking tot hun prestaties.

Je hebt verschillende opties voor benchmarks : eigen data benchmarks, industrie-analist-databenchmarks, concurrent-databenchmarks en vendor-databenchmarks. In deze post ga ik mij enkel focussen op de benchmarks die te vinden zijn in onze favoriete datavendor: Google Analytics.

Benchmarking in Google Analytics

Instellen benchmark in Google AnalyticsSectoren bechmarks Google AnalyticsJe kan je eigen prestaties vergelijken ten opzichte van verschillende sectoren en tegen verschillende verkeersvolumes. Zo kan je je een beeld vormen van jouw prestaties in relatie tot andere Google Analytics-accounts.

Je kan schakelen tussen verschillende sectoren (Zie afbeelding rechts) om te zien hoe je vergelijkt.

Je kan een standaard industriesector definiëren om jezelf een beetje tijd te besparen bij toegang tot het rapport. De standaard kan worden ingesteld binnen het admingedeelte van Google Analytics. Gewoon navigeren naar ‘Admin’ en selecteer ‘Property Settings’. Je zult zien dat je je industriecategorie kan kiezen.

De rapporten maken gebruik van een heat-map om gebieden waar je boven (of onder) het gemiddelde presteert te verduidelijken. In het voorbeeld hieronder zien we het Channels-rapport met nadruk op de standaard marketingkanalen en hoe de website vergelijkt tegen de Benchmark.

Channel rapport Google Analytics


Let wel op : Benchmarking kan een moeilijk te gebruiken rapport zijn. Als je veel beter presteert dan je concurrent-en, betekent dat dat je moet stoppen met zo hard je best te doen? Of als je nergens in de buurt zo goed bent, moet je dit dan opgeven?

Afgezien van marketingkanalen, omvatten de Benchmark rapporten ook de prestaties op basis van het land van oorsprong en dedevices die mensen gebruiken om je site te bereiken.

In het geval dat je het je afvraagt: je kan ervoor kiezen je eigen gegevens niet te delen met Google om te worden opgenomen in de Benchmark-rapporten. Gewoon navigeren naar ‘Admin’ en selecteer ‘Accountinstellingen’. Als je de optie ‘Anoniem met Google en anderen’ deselecteert, dan zullen je gegevens niet bijdragen tot de rapporten. Je hoeft je echter geen zorgen te maken, want het zijn anonieme data en er is een enorm aantal andere websites die ook hun data deelt, zodat niemand jouw persoonlijke website gegevens zal kunnen zien.

Benchmarking in Analytics

Zoals altijd, is het nu jouw beurt

Maakt jouw analytics-toepassing gebruik van het stellen van doelen voor jouw kritische KPI’s? Als je benchmarks gebruikt, welke gebruik je momenteel? Met welke benchmarks heb je de meeste moeite? Als je advies zou moeten geven aan je web analytics tool, welke andere metric of KPI zou je dan graag eveneens benchmarken?

Wil je je advies, inzichten, kritiek en lessen delen via de reacties hieronder? Veel succes met het Benchmarken!

 

https://marketingmed.nl/google-analytics-benchmarking-is-terug/

 

 

Preview Webfi's New Ninja Photoshoot

Here's a preview from the Webfi Ninja's Photoshoot !

 

Joyeux Noël !

Chaque jour est unique et chaque année est une promesse de bonheur et de

découvertes. Qu'en cette année nouvelle, des milliers de joies viennent

embellir votre vie et que ces douze mois à venir soit pour vous les mois

de toutes les réussites, professionnelles et personnelles.

Meilleurs vœux!

xoxo Fiona & Naomi

 

 

Blog

Notre blog est actuellement en anglais seulement.

Sous-catégories